maandag 18 januari 2010

Het basispatroon

Alle deelnemers van de breimiddag krijgen het patroon van de "dutch sailor's cap". Dit patroon is ontwikkeld door Sally Pointer en is gebaseerd op deze muts uit de collectie van het Rijksmuseum.

Benodigdheden voor de muts:
ca. 200 gr middeldik wollen garen en bijpassende naalden zonder kop
steken proef ca. 18-20 steken per 10cm

Volgens het patroon wordt de muts als hij af is, handmatig licht vervilt. Wil je niet vilten dan kun je de muts beter iets kleiner maken door dunner garen te gebruiken of het aantal steken aan te passen.

11 opmerkingen:

  1. Wat een super leuk idee. Ik kom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amsterdam ligt voor mij nogal uit de buurt maar ik zou wel graag zo'n mutsje willen breien. Is het misschien mogelijk om het patroon te mailen of op de site beschikbaar te stellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke muts! Ook ik zou het waarderen als het patroon beschikbaar gesteld zou worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zou ik het patroonwel kunnen krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan de middag nog een keer herhaald worden?

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Kan het patroon op de mail gezet worden?

    Vriendelijke groet,
    Marjan de Vries

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ook mij lijkt het te gek, zeker ook om het patroon te krijgen! woon aan de andere kant van nederland, komt het op de site of mail na deze dag?

    groet, thijs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou het ook ontzettend leuk vinden als het patroon bekend zou worden gemaakt. Ik kan niet naar Amsterdam komen (buiten het feit dat de middag al vol is).
    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het patroon is buiten de brei-middag om ook verkrijgbaar (tegen betaling) via de website van de ontwerpster. link:http://wickedwoollens.blogspot.com/2009/09/dutch-sailors-cap.html

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog een aanvulling over het benodigde garen. Om het te kunnen vilten is het belangrijk dat het 100% wol is en niet superwash behandeld is!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat patroon willen wij hier ook wel hebben :) Zo oud en zo Hollands zijn er niet veel dingen meer. Geweldig initiatief, jammer dat we te laat zijn.

    groeten, Bas

    BeantwoordenVerwijderen